“Even een wissel omzetten, opa!”. Met haar kleine handjes zet
ze het wissel van de elektrische trein om. Femke mag onder toezicht van opa
altijd even met de trein spelen, als ze aan het logeren is bij oma en opa. Vreugdevol
kijkt opa naar zijn kleindochter als hij haar zo bezig ziet en haar gezellig
hoort kletsen. Alleen haar verhalen kan hij niet altijd plaatsen. Voor zijn
gevoel praat ze altijd van de hak op de tak. Zo even geleden vertelde ze over
haar konijn en een boerderij om vervolgens uit te komen in Amerika. Opa denkt
dat het misschien met haar leeftijd te maken heeft, ze is pas vier jaar. Voor
Femke is de stap van het konijn , de boerderij en Amerika heel logisch. In haar
hoofd koppelt ze altijd dingen aan elkaar die voor anderen helemaal niets met
elkaar te maken hebben. Ze maakt allerlei gedachtesprongen. Via beelden ziet ze
een filmpje in haar hoofd, die haar haar konijn laten zien en zo komt ze uit op
een boerderij waar ze laatst was met haar ouders en van de boerderij denkt ze aan een range die op de boerderij leek. De range staat in
Amerika. Voor mensen die niet zo intuïtief zijn ingesteld, zoals opa, kan het
verhaal soms lastig te volgen zijn. Mensen die in beelden denken kunnen
verschillende zaken tegelijkertijd ervaren. Voor mensen die in beelden denken
zijn deze verhalen heel reëel. Voor mensen die meer logisch denken, in rechte
lijnen van a naar b, zijn de verhalen van mensen die intuïtief zijn, vaak
onsamenhangend.
Opa knikt en
doet net alsof hij het hele verhaal, waar Femke hem zojuist deelgenoot van
maakte, begrepen heeft. “Femke, heb je
gezien dat opa ook een boerderij op de treinbaan heeft staan? Kijk maar, daar
op die berg staat een boerderij met koeien en schapen er om heen”, zegt opa.
Femke ziet het en antwoordt: “Ja, deze boerderij is een echte bergboerderij!”.
Het zal me niets verbazen als Femke de “bergboerderij” van opa in een volgend
verhaal naar voren zal brengen.
Het
snel van de ene naar de andere gedachte associëren komt veel voor bij hooggevoelige
kinderen. Voor mensen die logisch denken is het verhaal van deze kinderen niet
altijd te volgen. Het zien van een filmpje in je hoofd gaat sneller dan het
denken in taal. Iemand die in taal denkt verwerkt twee tot
vijf woorden per seconde, terwijl een beelddenker opeenvolgende beelden ziet in
een tempo van tweeëndertig per seconde, zoals in een film.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten