woensdag 8 januari 2020

Moe naar school 3

“Ik kom zo bij je, ik moet nog heel even iets regelen”, zegt juf Margot, terwijl ze Hannelore passeert op de gang. “Oké, ik zie je zo!”, antwoordt Hannelore, terwijl ze naar het klaslokaal van Marit loopt. Ze denkt aan het gesprek, dat ze zo dadelijk heeft  en welke tips juf Margot voor haar heeft.

“Zo, daar ben ik!”, zegt Juf Margot, terwijl ze het klaslokaal binnen komt. “Sorry, maar ik moest dit even regelen”. “Geeft niets hoor, ik ben blij dat je tijd voor me hebt vrijgemaakt en over de vermoeidheid van Marit wilt praten.” Margot neemt plaats tegenover Hannelore, terwijl ze vraagt hoe het de afgelopen week is gegaan. Ze vraag of Hannelore nog het een en ander heeft kunnen ontdekken met betrekking tot de activiteiten die ’s morgens plaatsvinden, nog voordat Marit naar school gaat. De betreffende activiteiten zouden wel eens de oorzaak kunnen zijn van haar vermoeidheid. Marit is ’s morgens vaak al moe, nog voordat de klas begonnen is. Hannelore haalt het lijstje van observaties uit haar tas en geeft het aan Margot.  “Nou, dat is me een hele lijst”, verzucht Margot. “Ja, inderdaad”, beaamt Hannelore en vervolgt: “Toen ik de lijst voor me zag, kreeg ik al een aantal inzichten en heb ik een paar veranderingen doorgevoerd in de morgen, voordat Marit naar school gaat”. Hannelore vertelt uitvoerig wat er binnen het ochtendritueel is veranderd en dat het al enige vruchten afwerpt; er is al meer rust ontstaan in het gezin. Het gezin ontbijt nu in alle rust aan de ontbijttafel en de televisie blijft uit. Ook heeft de rust positieve gevolgen voor haar en haar man. Het kissebissen ’s morgens, tussen hen, is voorbij. Het enige punt dat nog blijft liggen is dat Marit 's morgens enigszins moe uit bed komt.  “Nu je het zegt, Hannelore, vind ik dat Marit meer uitgerust op school verschijnt en mooi dat je die inzichten hebt gekregen”, zegt Margot, terwijl ze knikt en vervolgt: “Mogelijk kun je op zoek gaan naar iemand die hooggevoelige kinderen begeleid, misschien heeft een dergelijk therapeut een oplossing voor het niet uitgerust uit bed komen”.

Hannelore en juf Margot komen tot de conclusie dat de observatie van de ochtend en de veranderingen die Hannelore heeft ingevoerd hun vruchten hebben afgeworpen. Hannelore bedankt Margot voor haar idee om de situatie ’s morgens te observeren. Tenslotte heeft  dit er toe geleid dat Marit nu meer uitgerust naar school gaat en zich zo meer kan opnemen van de lesstof die Juf Margot haar aan biedt.

Hooggevoelige kinderen kunnen voordat ze gaan slapen even de dag met de ouder doornemen. De vervelende of enerverende dingen kunnen in een  denkbeeldige ballon gestopt worden en vervolgens kan de ballon door het kind losgelaten worden. Laat het kind visualiseren dat de ballon over het land, de duinen en de zee verdwijnt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten