“Zo, daar ben ik!”, zegt Juf Margot, terwijl ze het
klaslokaal binnen komt. “Sorry, maar ik moest dit even regelen”. “Geeft niets
hoor, ik ben blij dat je tijd voor me hebt vrijgemaakt en over de vermoeidheid
van Marit wilt praten.” Margot neemt plaats tegenover Hannelore, terwijl ze
vraagt hoe het de afgelopen week is gegaan. Ze vraag of Hannelore nog het een en
ander heeft kunnen ontdekken met betrekking tot de activiteiten die ’s morgens plaatsvinden,
nog voordat Marit naar school gaat. De betreffende
activiteiten zouden wel eens de oorzaak kunnen zijn van haar vermoeidheid.
Marit is ’s morgens vaak al moe, nog voordat de klas begonnen is. Hannelore
haalt het lijstje van observaties uit haar tas en geeft het aan Margot. “Nou, dat is me een hele lijst”, verzucht
Margot. “Ja, inderdaad”, beaamt Hannelore en vervolgt: “Toen ik de lijst voor
me zag, kreeg ik al een aantal inzichten en heb ik een paar veranderingen doorgevoerd
in de morgen, voordat Marit naar school gaat”. Hannelore vertelt uitvoerig wat
er binnen het ochtendritueel is veranderd en dat het al enige vruchten afwerpt;
er is al meer rust ontstaan in het gezin. Het gezin ontbijt nu in alle rust aan
de ontbijttafel en de televisie blijft uit. Ook heeft de rust positieve
gevolgen voor haar en haar man. Het kissebissen ’s morgens, tussen hen, is
voorbij. Het enige punt dat nog blijft liggen is dat Marit 's morgens enigszins moe uit bed komt. “Nu je het zegt, Hannelore,
vind ik dat Marit meer uitgerust op school verschijnt en mooi dat je die inzichten hebt gekregen”,
zegt Margot, terwijl ze knikt en vervolgt: “Mogelijk kun je op zoek gaan naar
iemand die hooggevoelige kinderen begeleid, misschien heeft een dergelijk
therapeut een oplossing voor het niet uitgerust uit bed komen”.
Hannelore en juf Margot komen tot de conclusie dat de
observatie van de ochtend en de veranderingen die Hannelore heeft ingevoerd hun
vruchten hebben afgeworpen. Hannelore bedankt Margot voor haar idee om de
situatie ’s morgens te observeren. Tenslotte heeft dit er toe geleid dat Marit nu meer uitgerust
naar school gaat en zich zo meer kan opnemen van de lesstof die Juf Margot haar
aan biedt.
Hooggevoelige
kinderen kunnen voordat ze gaan slapen even de dag met de ouder doornemen. De
vervelende of enerverende dingen kunnen in een
denkbeeldige ballon gestopt worden en vervolgens kan de ballon door het
kind losgelaten worden. Laat het kind visualiseren dat de ballon over het land, de
duinen en de zee verdwijnt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten