Een druilerige dag en ik zit wat voor me uit te staren en
ineens ben ik met mijn gedachte op de basisschool. Groep 5. Ik zie mezelf weer
als klein meisje, een meisje met veel fantasie. Ik had zoveel fantasie dat ik
alle werkelijkheid uit het oog verloor. Fantasie is ook iets heerlijks, waar ik
trouwens nog steeds gebruik van maak. Zo kan het voorkomen dat ik met mijn
gedachten in een ander land ben, heerlijk in de zon op een camping in bijvoorbeeld
Frankrijk. Ik kan me ook voorstellen hoe
een bepaald kledingstuk met wat aanpassingen de nieuwe look van dit jaar heeft.
Allemaal onschuldig. Oké, dat nu even terzijde ik neem je nu weer mee naar mijn mijmering over groep 5. Het was
één van die momenten op school, met de schoolvakanties in zicht, dat er niet
veel meer wordt gedaan aan taal en rekenen. Er ontstaat meer ruimte voor
ontspanning. Juf vraagt ons wie er volgende week iets wil doen in de zin van
een toneelstukje opvoeren of een stukje muziek maken voor de groep. Zonder dat
ik lang hoef na te denken steek ik mijn vinger op. ‘Ja, juf dat wil ik wel doen’.
‘Mooi’, zegt juf, ‘Wat wil je voor ons gaan doen?’. ‘Ik ga een stukje op mijn
blokfluit spelen’, zeg ik. ‘Dat is fijn’, zegt juf. ‘Zit je op blokfluitles?’. Nou nee, ik zat niet op blokfluitles. In mijn
fantasie speel ik op mijn plastic blokfluit, van de kermis, de sterren van de
hemel. De dag breekt aan en ik mag voor
de klas mijn kunnen op de blokfluit presenteren. Wat gebeurt er? Het lijkt wel
alsof ik met een klap terug op aarde ben gekomen. Het concert zoals dat in mijn
fantasie gespeeld werd, blijkt dus heel anders uit te pakken. In plaats van
prachtige tonen maakt de blokfluit rare tttttttuuuhuuuuuffphuuuuuut tonen. Je
begrijpt wat er daarna gebeurt. Ik hoor de kinderen in de klas nog lachen. In
plaats van een fenomenaal concert heb ik voor een komische afsluitende act gezorgd.
Fantasie
helpt kinderen in verbinding met zichzelf te blijven. Als deze tenminste goed
gebruikt wordt. Fantasie is iets ongrijpbaars en iets wat het kind al spontaan
bezit. Het is belangrijk dat het kind de fantasie op een natuurlijke manier kan
gebruiken en dat het kind hierin wordt aangemoedigd. Fantasie is namelijk iets
wat snel (onbedoeld) wordt afgeleerd. Het kind dat zijn fantasie mag gebruiken
om de verbinding met zichzelf te behouden leert creatief te blijven en positief
te denken. Het helpt ze in oplossingen te blijven denken en te handelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten