maandag 18 juni 2012

Alle kwaliteiten


Nadat ik mijn columns over desorientatie 1 en 2 heb geschreven, moet ik ineens heel sterk aan Stan, de zoon van mijn vriendin Petra, denken.  Stan heeft ook altijd problemen gehad met taal en rekenen. Hij heeft een vorm van dyslectie en discalculie.  Op de basisschool heeft dit de nodige hoofdbrekens bij zowel Stan als mijn vriendin teweeg gebracht. Gelukkig heeft mijn vriendin altijd in Stan geloofd en heeft hem dan ook onvoorwaardelijk met alles wat ze in zich heeft, gesteund. De keren dat zij op ouderavonden verscheen, waarin zij allerlei negatieve dingen te horen kreeg over haar zoon, staan haar nog vers in haar geheugen. Jammer dat deze verhalen altijd zo negatief gekleurd waren. De positieve kwaliteiten van Stan bleven altijd onderbelicht. De creativiteit van Stan, het gebruik van gereedschappen en het vaardig omgaan met materialen, bleven onbesproken. Het zijn terdege kwaliteiten waar je verder mee komt in het leven. Als Stan zeven jaar is, wordt Stan in overleg met de basisschool op een MLK- school geplaatst. MLK staat voor Moeilijk Lerende Kinderen. Op deze school heeft hij het naar zijn zin en komt hij volledig tot zijn recht. Op deze school wordt de nadruk gelegd op wat een kind wel kan. Na de MLK-school vervolgt hij zijn opleiding en gaat hij naar  het praktijkonderwijs. Binnen het praktijkonderwijs komt hij niet echt uit de verf, de nadruk ligt daar te veel op het “groen”. Op 18 jarige leeftijd verlaat hij de school en gaat als hovenier aan de slag. Als hij dit werk een aantal  jaren doet, komt hij tot het besef dat dit niet is wat hij zijn hele leven wil doen. Hij wil iets in de scheepsbouw gaan uitvoeren. Inmiddels is Stan 25 jaar en succesvol aan de slag op een scheepswerf. Hij heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt en zet zijn vaardigheden optimaal in. Stan heeft het helemaal naar zijn zin.

Hooggevoelige kinderen die niet uitmunten in taal- en reken-vaardigheden hebben andere kwaliteiten waarmee zij als persoon volledig tot hun recht kunnen komen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten